piątek, 5 października 2012

|0013| return-of-gloom.blogspot.com

Ocena bloga: return-of-gloom
Autor: Miss Darkness
Oceniająca: Ravelle

1. Pierwsze wrażenie
Zacznijmy od adresu. Return of gloom, czyli dosłownie powrót z mroku. Muszę przyznać, że zarówno polska, jak i angielska wersja przypadła mi do gustu, co dość rzadko się zdarza. Przyciąga, ładnie wygląda i brzmi. Poza tym nie zdradza nam od razu treści bloga.
Na belce widnieje cytat: Póki jest nadzieja na zemstę, można wiele przetrzymać. Dotkliwie brakuje mi tutaj autora słów, którym jest Janusz Głowacki. Powinnaś szybko dopisać tam jego nazwisko. W przeciwnym razie wygląda to tak, jakbyś przywłaszczyła sobie te słowa.
Blog jest estetyczny, bez zbędnych ramek, obrazków i zakładek. Jedynym mankamentem jest tutaj szablon, ale o tym za moment. 
Ogólnie mam dobre przeczucia i myślę, że zostałabym tam na dłużej, gdybym była przypadkową czytelniczką.
8/10

2. Grafika
Na pierwszy ogień bierzemy nagłówek, który mi się po prostu nie podoba. Twarz dziewczyny przecinają zielone linie, a napis Return of Gloom wygląda, jakby znalazł się tam całkowicie przypadkowo.
Tło nie współgra z resztą, za bardzo się odcina i bynajmniej nie pasuje do nastroju, jaki tworzy adres wraz z belką. Tło wewnętrzne też nie zachwyca. Wszystko razem tworzy wrażenie, jakby było robione na odwal (przepraszam za określenie).
Najlepsza z tego wszystkiego jest czcionka, która jest doskonale widoczna na tle wewnętrznym, a jednocześnie nie razi w oczy i nie dostaje się oczopląsu.
7/20

3. Treść
Fanfick o Harrym Potterze. Dość oklepany temat, choć jeszcze nie zdarzyło mi się go tutaj oceniać. Oglądałam filmy, czytałam książki i setki fanficków, więc jako tako się na tym znam. Widzę, że ten Twój dotyczy młodego pokolenia - dzieci Harrego i Ginny oraz Hermiony i Rona. Bardzo szybko uporałam się ze wszystkimi rozdziałami, a teraz spróbuję to wszystko uporządkować i napisać tutaj coś odnośnie Twojego dzieła.

Pomysł na opowiadanie jest inny, oryginalny, taki, z jakim do tej pory się jeszcze nie spotkałam. Masz za to dużego plusa. Wydarzenia mają miejsce w dalekiej przyszłości, kiedy to dzieci Harry'ego są uczniami Hogwartu. Ich matka, Ginny, nie żyje, a Ron obarcza winą swojego najlepszego przyjaciela. Fabuła się rozwija, cały czas coś się dzieje. Mam jednak zastrzeżenia. Wszystko dzieje się zbyt szybko. Śmierć Ginny, przygotowania do wyjazdu do szkoły, podróż do Hogwartu, pogrzeb matki Scorpiusa, atak Mściciela. Powinnaś zwolnić, bardziej skupić się na danych wydarzeniach. Jakoś je opisać, przedstawić. Przecież nie każdy czytał sagę Rowling i chciałby, byś Ty mu ją nieco przybliżyła. A Twoja akcja tylko pędzi naprzód. Popracuj nad tym.
Twoje opowiadanie ma swój motyw przewodni. Alice jest w coś zamieszana i jest to związane z tajemniczym Mścicielem. Wszystko jest z tym połączone i w końcu prowadzi do odkrycia skrawku sekretu, jaki skrywa dziewczyna. Dobrze, że nie podajesz nam wszystkiego na tacy. To tylko wzmaga napięcie i niepewność czytelników.

W Twoim opowiadaniu występuje kilka osób, które regularnie się powtarzają. Są to na pewno James, Alice, Albus, Lily oraz Harry, Hermiona i Rose, a teraz również i Mya. Jest oczywiście o wiele więcej bohaterów, ale nie wiem, czy to potrzebne, by ich tutaj wymieniać. Każdy z nich jest inny, ma swój charakter. To mi się podoba. Zdecydowanie najbardziej z nich wszystkich lubię Jamesa, a najmniej - Alice. W sumie nie mam pojęcia dlaczego, ale to mój umysł sam wybiera swoich ulubieńców.
Nie mogę zbyt dużo powiedzieć na temat Twoich postaci, ponieważ jest zbyt mało tekstu, a ponadto rozdziały są krótkie. Niektóre z nich pojawiają się epizodycznie, jak na przykład Teddy. Cieszę się jednak, że każdego bohatera opisujesz osobno. Chodzi mi głównie o Alice, Jamesa i Albusa, którzy są chyba najlepiej rozbudowanymi osobami zajmującymi miejsce w Twoim opowiadaniu. Myślę jednak, że powinnaś częściej wplatać ich opisy wyglądu i oczywiście myśli, retrospekcje. Tak, tego bardzo, bardzo mi brakuje.
Mam jeszcze kilka zastrzeżeń. Po pierwsze: nie określiłaś dokładnie wieku młodego Pottera, choć wnioskuję, że ma około piętnastu lat. Po drugie: dlaczego Alice tak po prostu siada przy stole Gryffonów, mimo że jest Ślizgonką? Wydaje mi się to trochę dziwne.
I to by było na tyle odnośnie bohaterów.

Świat przedstawiony... I tu jest problem. Niby są opisy, przedstawienie otoczenia, czy chociażby aury pogodowej. To jest jednak zbyt pobieżne, niedokładne i nieszczegółowe. A ja ciągle czuję niedosyt, brakuje mi chociażby krótkiego omówienia wyglądu któregoś z bohaterów, wnętrza jakiegoś budynku. Musisz nad tym popracować, a wierzę, że dasz radę to zmienić. Ćwiczenie czyni mistrza, więc pisz, pisz i jeszcze raz pisz. Na pewno szybko zobaczysz efekty.

Podsumowując, piszesz dobrze, ale musisz dłużej skupiać się na danych wydarzeniach. Masz świetny pomysł na opowiadanie  i nie wątpię, że uda Ci się go wspaniale rozwinąć, ale uważaj, bo zepsujesz cały efekt zbytnim pośpiechem. Bohaterów kreujesz dobrze, ale skupiaj się na ich wyglądzie, emocjach, przemyśleniach. Zadbaj o opisy, bo jak dla mnie na tym polu kiepsko Ci idzie. Podoba mi się Twój styl. Jest lekki i niewymagający, a Twój zasób słownictwa jest bardzo duży. Nie zauważyłam, by zdarzały Ci się powtórzenia.

Ach tak, mam jeszcze zastrzeżenia odnośnie zapisu tekstu. Wyjustuj go i rób przerwy między akapitami oraz dialogami. Nie używaj myślników, tylko pauzy lub półpauzy.
I to chyba tyle. Pracuj dalej, a będzie świetnie.
37/50

4. Poprawność
[00] Koniec zawsze zwiastuje nowy początek
"[...] usłyszała w uchu głos Harry'ego." - to zdanie jest dziwne.

[04]. Za grzechy przodków...
"[...] wskazała ręką na zdjęie rodzinne". - powinno być: zdjęcie.

[05] Co może pójść "nie tak"?
"[...] ale żadne z chłopców się nie obudził." - powinno być: żaden.

Jak już wspomniałam, justuj tekst i używaj pauz lub półpauz w dialogach. Stosuj akapity. Wszytsko będzie wtedy bardziej przejrzyste i czytelne.
8/15

5. Ramki
Zacznijmy od tej nieszczęsnej Strony Głównej. Po co ona tam u licha jest, ja się pytam? Zajmuje tylko niepotrzebnie miejsce na pasku. Wystarczy, że kliknie się w nagłówek i automatycznie zostaniemy przeniesieni na podstawowy adres. Ta podstrona jest całkowicie zbędna.
O autorce. Ta zakładka jest wspaniała. Twój pomysł jest bardzo oryginalny i dostaniesz za to wielkiego plusika.
Linki bardzo ładnie pogrupowane, jest SPAMownik i spis treści. Nie znalazłam żadnych błędów i ogólnie wszystko jest w porządku.
9/10

6. Statystyka
Masz SPAMownik, jakim jest Sowia Poczta. Z tego co pamiętam, to kiedy informowałam Cię o odejściu Devirose, takowej podstrony nie było. Potwierdza to również dość pokaźna kolekcja reklam i ogłoszeń pod rozdziałami. Na szczęście teraz odnalazły swoje miejsce i już nie zalegają pod notkami. Widzę, że masz kilku stałych czytelników, czasem prowadzisz z nimi konwersację. Uważam, że powinnaś usunąć stare SPAMY, by na blogu było przejrzyściej.
3/5

7. Inne
+ oryginalność,
+ podstrona O autorce.
2/5

8. Podsumowanie
Wszystko to co chciałam powiedzieć, już napisałam wyżej. Musisz zmienić szablon (polecam, np. Szablonownicę) oraz popracować nad opisami i tempem akcji. Poza tym usuń niepotrzebne podstrony i SPAM zalegający pod notkami.

Ostatecznie: 74 pkt/115 pkt, ocena dobra.

Ocena trzynasta. Pechowa?

8 komentarzy:

  1. Ależ skąd, wcale nie pechowa ;) Dziękuję za ocenę i za słowa krytyki, cóż, cóż, widzę, że zwróciłaś uwagę na kilka literówek, mam z tym problem, ponieważ na ogół piszę szybko i dlatego gubię, bądź często przestawiam literki ;) Już słyszałam, że za szybko lecę z akcją ale to tylko dlatego, że mam mnóstwo pomysłów, jednak staram się głównych wątków nie ujawniać od razu :) co więcej? szablon być moze nie zachwyca, ale uwierz, jak na moje możliwości - jest dobry. Nie chciałabyś widzieć poprzednich xD Jeszcze raz dziękuję za ocenę i postaram się w najbliższym czasie zastosować do sugestii ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moja praca w jakiś sposób Ci pomogła. Ja też szybko piszę i czasem wychodzą wyrazy, o których istnieniu nie miałam pojęcia :D

      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Widzę, że nie próżnujesz :) Moja mała uwaga, wszędzie gdzie masz cudzysłów zamień na kursywę, lub na odwrót.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I znowu nie masz odnośnika, głodna chyba byłaś...

      Usuń
    2. Poprawiłam, a całą winę za niedociągnięcia zwalam na ból głowy, który mi towarzyszył podczas pisania tej oceny :D

      Usuń
    3. Wszytsko będzie [...] - powinno być wszystko. Aj Ravelle, Ravelle...

      Usuń
  3. Hej Aloha!!! Słuchaj bo to nie są rozdziały tylko odcinki! Mój odcinek jakby to była książka zajął by dwie strony i to by było za mało na rozdział, musiałobybyć 20 czyli że dopiero 10 moich odcinków to rozdział tak jak teraz było już ich z 10 o Australii a wcześniej 10 o ślubie i to był rozdział!!! Możesz ocenić!

    Pisałam to już, ale chyba nie czytałaś

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej, bardzo podoba mi się Wasza ocenialnia ;)
    Mam dla Was trochę szalony pomysł, jednak wiem, że na żadnej innej ocenialni nie ma czegoś takiego. Dotyczy to oceniania grafiki bloga. Wiadomo, że każdy ma inny gust, a każdy chce aby ocena była obiektywna więc mam dla Was taką propozycję, co byście powiedziały na to, żeby grafikę oceniał ktoś, kto grafiką zajmuje się na co dzień, wiecie, coś w rodzaju eksperta. Osoba mająca z tym do czynienia na co dzień będzie mogła ocenić to pod względem technicznym. A więc taki to mój pomysł, trochę szalony, ale może się przyda.
    Pozdrawiam i życzę powodzenia w dalszej pracy :))
    Mona.

    OdpowiedzUsuń